تحلیلتحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال نماد اخابر (۲۹ مرداد ۹۹)

شرکت مخابرات ایران با نماد اخابر اولین بار در سال ۸۷ در بازار سرمایه عرضه شد. اخابر سهامدار اصلی شرکت همراه است. درآمد اصلی این شرکت، ارائه خدمات مخابراتی (دیتا و مکالمات) است.

رشد شتابان نماد اخابر از اواسط اسفند ۹۸ همزمان با سایر نمادهای هم‌گروهی آغاز گردیده است. البته روند قیمت این سهم همواره در سالیان اخیر صعودی بوده ولی از تاریخ مذکور شیب خط روند به شکل محسوسی تند گردیده است؛ به طوری ‌که در شش ماه اخیر بازدهی ۳۵۰ درصدی این نماد را برای سهامداران شاهد بوده‌ایم.

از پتانسیل‌های این سهم می‌توان به افزایش نرخ دیتا، مکالمات و حق اشتراک ماهانه اشاره کرد. همچنین افزایش مصرف اینترنت به خصوص در دوران همه‌گیری کرونا نیز می‌تواند در افزایش سود این شرکت موثر باشد.

در تاریخ ۲۶ خرداد، این نماد اخابر به دلیل اتخاذ تصميم در خصوص تعيين مبلغ حق اشتراک ماهانه هر خط تلفن ثابت در مجمع عمومی فوق العاده تعلیق گردید. طبق تصمیم مجمع، حق اشتراک ماهانه هر خط تلفن ثابت با افزایش ۳۰۰ درصدی مواجه شد اما سازمان بورس به دلیل ابهامات در خصوص صلاحیت مجمع برای این افزایش نرخ، نماد را به حالت تعلیق درآورد. سر انجام پس از تقریبا دو ماه و بدون مشخص شدن ابهامات موجود، در تاریخ ۲۰ مرداد با یک گپ ۶۵ درصدی بازگشایی شد.

پتانسیل دیگر این شرکت، افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. نکته دیگر اینکه در هفته‌های اخیر، برخی اخبار مبنی بر عرضه برخی دیگر از شرکت‌ها در صندوق‌های ETF به بازار مخابره شده است. اگر چه محتوای این صندوق به طور رسمی تایید نگردیده، اما گمانه زنی‌ها از احتمال حضور شرکت‌هایی نظیر اخابر در این صندوق حکایت دارد که در صورت صحت، موجب ایجاد انتظارات مثبت در این نمادها خواهد شد.

 در ادامه گراف مربوط به ورود نقدینگی حقیقی ارائه شده است.

از نظر نموداری سهم درموج ۴ از (۳) قرار دارد. با توجه به رشد قابل توجه نماد در موج (۳)، در حال حاضر ورود به این نماد پر ریسک ارزیابی می‌شود و بهتر است تا تکمیل موج ۴ و شروع صعودی بعدی صبر کرد.

حمایت‌های این سهم به ترتیب ۲۳۰۰ و ۲۰۰۰ تومان و مقاومت‌ پیش رو نیز ۳۲۰۰ تومان است.

آنچه در این مطلب بیان شده، صرفا نظر نویسنده است و اخبار بورس مسئولیتی در قبال درستی آن نداشته و پیش‌بینی‌های مطرح شده را تضمین نمی‌کند. پیامدهای حاصل از تصمیم‌گیری در خصوص پیروی از احتمالات بیان شده نیز بر عهده خواننده خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا