اخبار

روسیه بزرگ ترین صادرکننده نفت به چین شد

واردات نفت خام چین از روسیه در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۵ درصد افزایش پیدا کرد و بدین ترتیب، روسیه با پشت سر گذاشتن عربستان، بزرگ ترین صادرکننده نفت به چین شد.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از رویترز، واردات نفت خام چین از روسیه در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۵ درصد افزایش پیدا کرد و بدین ترتیب، روسیه با پشت سر گذاشتن عربستان، بزرگ ترین صادرکننده نفت به چین شد؛ زیرا پالایشگاه ها در بحبوحه تحریم های مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، نفت خود را با تخفیف عرضه می‌کند.

بر اساس آمار اداره کل گمرک چین واردات نفت از روسیه شامل واردات از طریق خط لوله سیبری شرقی اقیانوس آرام و واردات دریابرد از بنادر اروپایی و خاوردور روسیه، مجموعا به حدود ۸.۴۲ میلیون تن رسید. این رقم معادل ۱.۹۸ میلیون بشکه در روز نفت بود و حدود یک چهارم در مقایسه با ۱.۵۹ میلیون بشکه در روز در آوریل، رشد داشت.

همچنین، این داده‌ها نشان می‌دهد که روسیه توانست پس از ۱۹ ماه دوباره رتبه اول تامین‌کننده نفت خام جهان را از آن خود کند. با توجه به این نکته می‌توان به این موضوع پی برد که مسکو علی‌رغم تحریم‌های غرب قادر است برای نفت خود خریدار پیدا کند، هرچند مجبور شده قیمت‌ها را کاهش دهد.

شرکت‌های دولتی چین از جمله غول نفتی ساینوپک (Sinopec) و ژنهوآ اویل (Zhenhua Oil)، تحت تاثیر تخفیف‌های چشمگیری که مسکو پس از تحریم خودخواسته مشتریان غربی در واکنش به جنگ در اوکراین، عرضه کرد، خرید نفت روسیه را افزایش داده‌اند.

عربستان سعودی دومین صادرکننده بزرگ نفت به چین شناخته شد و حجم صادراتش در ماه مه ۹ درصد بر مبنای سالانه رشد کرد و به ۷.۸۲ میلیون تن معادل ۱.۸۴ میلیون بشکه در روز رسید که کمتر از ۲.۱۷ میلیون بشکه در روز در آوریل بود.

واردات ۲۶۰ هزار تنی نفت خام از ایران

آمار گمرکی چین همچنین نشان داد این کشور ۲۶۰ هزار تن نفت ایران را ماه گذشته وارد کرد. این سومین آمار واردات نفت ایران است که چین از دسامبر منتشر می‌کند. با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چین به خرید نفت ایران ادامه داده است که معادل هفت درصد از کل واردات نفت به چین را تشکیل می‌دهد.

علی‌رغم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چین همچنان نفت ایران را که معمولاً از کشورهای دیگر عرضه می‌شود، می‌خرد. سطح واردات تقریباً معادل هفت درصد کل واردات نفت خام چین است.

واردات کلی نفت خام چین در ماه مه تقریباً ۱۲ درصد از پایین‌ترین سطح سال قبل به ۱۰.۸ میلیون بشکه در روز افزایش یافت؛ این در حالی است که میانگین واردات نفت در سال ۲۰۲۱، ۱۰.۳ میلیون بشکه در روز بود.

میزان واردات نفت چین از ونزوئلا

گمرک میزان واردات نفت از ونزوئلا را صفر اعلام کرد. شرکت‌های نفتی دولتی از اواخر سال ۲۰۱۹ به دلیل واهمه از نقض تحریم‌های ثانویه ایالات متحده از خرید خودداری کرده‌اند.

میزان واردات نفت از مالزی، که اغلب به عنوان نقطه انتقال نفت ایران و ونزوئلا در دو سال گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، به ۲.۲ میلیون تن رسید که در مقایسه با آوریل ثابت بود اما بیش از دو برابر سال قبل بود. واردات نفت از برزیل نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافت و به ۲.۲ میلیون تن رسید؛ زیرا قیمت پایین نفت ایران و روسیه در بازار، مانع از این شد که نفت را از برزیل وارد کنند.

گفتنی است که واردات گاز طبیعی مایع از روسیه (LNG) در ماه گذشته به حدود ۴۰۰ هزار تن رسیده است که ۵۶ درصد بیشتر از مه ۲۰۲۱ است. طبق داده‌های گمرک، در پنج ماه اول، واردات ال‌ان‌جی از روسیه  از پروژه ساخالین-۲ (Sakhalin-2) در خاور دور و یامال ال‌ان‌جی (Yamal LNG) در قطب شمال روسیه ۲۲ درصد افزایش یافت و به ۱.۸۴ میلیون تن رسید.

در زیر تفکیک جزئیات واردات نفت با حجم به میلیون تن آورده شده است.

واردات نفت خام چین از روسیه
برای مشاهده در سایز بزرگ‌تر، بر روی عکس کلیک کنید.

منبع
Reuters

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا