اخبار

قوامی: لایحه بودجه ۱۴۰۱، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی دارد

معاون امور حقوقی و مجلس وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که احتمالا حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ داشته باشیم.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از خبرگزاری تسنیم، هادی قوامی، معاون امور حقوقی و مجلس وزیر امور اقتصادی و دارایی کسری احتمالی لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: تلاش دولت این بوده است که بودجه را بدون کسری ببندد و خط قرمز دولت در تهیه این لایحه، کسری بودجه و اتکا به منابع بانک مرکزی بوده است.

قوامی اظهار کرد: با وجود این تدابیر، احتمالا حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی خواهیم داشت که نه ‌تنها از افزایش این کسری نسبت به سال ۱۴۰۰ جلوگیری شده است، بلکه بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نیز از میزان کسری سال گذشته، کاسته خواهد شد.

لایحه بودجه ۱۴۰۱ با استقراض همراه است

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ نیز درباره کسری واقعی بودجه ۱۴۰۱ گفت: بودجه سال آینده نسبت به سال جاری نکات مثبت قابل‌توجهی دارد، اما در جا‌هایی با استقراض همراه است.

حاجی‌بابایی بیان کرد: این لایحه شامل سه بخش است؛ بخش اول ۶۴۴ هزار میلیارد تومان درآمد، بخش دوم ۴۰۸ هزار میلیارد تومان فروش نفت، بخش سوم ۲۹۱ هزار میلیارد تومان استقراض از صندوق توسعه، فروش شرکت‌ها و ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ۱۴ موضوع کلیدی در بودجه سال آینده، خاطرنشان کرد: دولت باید برنامه‌های دقیق خود را در این موضوعات برای مجلس تشریح و ثابت کند که برای اقتصاد کشور مفید خواهند بود.

کسری لایحه بودجه ۱۴۰۱ قابل کنترل است

محمدحسین معماریان، کارشناس بودجه نیز در خصوص امکان تحقق کاهش تورم با لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: کسری بودجه تعاریف مختلفی دارد، اما کسری پنهان نیز وجود دارد که به تحقق نیافتن منابع پیش‌بینی‌شده، مربوط می‌شود.

معماریان اظهار کرد: این کسری در لایحه بودجه سال آینده بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که بر اساس میزان آن قابل کنترل است.

 گفتنی است که کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، روز یکشنبه، ۱۹ دی ماه در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

منبع
تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا