اخباراقتصاد کلانتحلیلتحلیل بازار های جهانیفدرال رزرو آمریکانرخ بهرهنرخ بهره آمریکا

داده های ضعیف اقتصاد آمریکا عاملی بر رشد قیمت گذاری برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو

بالا بودن حساسیت داده های موسسه ISM در بازار های جهانی

موسسه مدیریت عرضه یا Institute for Supply Management و یا به اختصار موسسه ISM، اولین موسسه مدیریتی جهان که از اعضای 300 کشور جهان تشکیل شده است و فعالیت های اقتصادی را در دو بخش تولیدی و خدماتی ارزیابی می کند. داده های این موسسه از بین گروه بسیار بزرگی از مدیران خرید جمع آوری می گردد. اوضاع اقتصادی یک کشور عموما با زنجیره تامین آن کشور تعریف می‌شود. به همین دلیل، انتشار اخبار مربوط به داده‌های PMI بخش تولیدی و غیرتولیدی مؤسسه ISM با حساسیت بالایی ازسوی معامله‌گران فارکس در سراسر دنیا رصد می‌شود.

شاخص PMI تولیدی، تغییرت سطح تولید در سراسر آمریکا را نسبت به ماه گذشته اندازه‌گیری می‌کند و این گزارش در اولین روز کاری هر ماه منتشر می‌شود. شاخص PMI تولیدی ISM یک شاخص ترکیبی است که سفارش‌های جدید، تولید، اشتغال، سفارشات تحویل شده توسط تامین کنندگان و موجودی‌ها را اندازه‌گیری کرده و به هرکدام وزن یکسان می‌دهد.

در تفسیر این شاخص باید دقت داشت که اگر شاخص PMI بالای ۵۰ باشد، یعنی بخش تولیدی اقتصاد نسبت به ماه قبل رشد داشته است، اگر مساوی پنجاه باشد، بدون تغییر بوده است و اگر زیر ۵۰ باشد، یعنی بخش تولید نسبت به ماه قبل دچار انقباض شده است.

چهارشنبه 1 نوامبر گزارش شاخص PMI تولیدی موسسه ISM منتشر شد

روز چهارشنبه 1 نوامبر 2023 شاخص pmi تولیدی موسسه ISM برای آمریکا منتشر شد و این شاخص در ماه اکتبر به 46.7 واحد رسید که پیش بینی برای آن 49 واحد بود و این شاخص در ماه قبل یعنی سپتامبر 49 به ثبت رسیده بود.

شاخص PMI تولیدی موسسه ISM

یکی از  مولفه های خیلی مهم شاخص pmi تولیدی موسسه ISM، شاخص سفارشات جدید هست که برای ماه اکتبر به 45.5 رسید و این عدد در ماه قبل 49.2 بود که نشان می دهد بهبود تقاضای تولید همچنان در خطر است. هر چند شایان ذکر است که این شاخص قبلا در این منطقه بدون رکود کامل ( اواسط دهه 90 و 2013 ) بوده است.

شاخص سفارشات جدید شاخص PMI تولیدی موسسه ISM

مولفه اشتغال شاخص PMI تولیدی موسسه ISM هم کاهش داشته و به 46.8 واحد رسید که ماه قبل 51.2 برآورد شده بود. اما مولفه قیمتی PMI تولیدی در ماه اکتبر مقداری رشد داشت و به 45.1 واحد رسید و این عدد در ماه قبل  43.8 بود .

مولفه اشتغال شاخص PMI تولیدی موسسه ISM
مولفه قیمتی شاخص PMI موسسه ISM

فدرال رزرو نرخ بهره خود را برای دومین بار متوالی بدون تغییر در سطح 5.5 درصد باقی گذاشت

همانطور که انتظار می رفت، بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه نرخ بهره خود را برای دومین جلسه متوالی بدون تغییر در سطح 5.25 – 5.5% باقی گذاشت و بعد از انتشار بیانیه فدرال رزرو، پاول رئیس فدرال رزرو به سخنرانی پرداخت. یکی از قسمت های مهم سخنرانی پاول این بود که گفت، ما به پایان چرخه افزایش نرخ بهره نزدیک شده ایم اما بحث در مورد کاهش نرخ بهره به وجود نیامد و در حال حاضر به هیچ وجه به کاهش نرخ بهره فکر نمی کنیم و سوالی که می پرسیم این است که آیا باید نرخ بهره را بیشتر افزایش دهیم؟ و برای اینکار انباشت و تاخیر های پولی و تحولات اقتصادی و مالی را در نظر خواهیم گرفت. پاول خاطر نشان کرد که برای رسیدن به تورم 2 درصدی راه زیادی در پیش است و تورم در حال کاهش بوده اما هنوز بسیار بالاتر از هدف است.

عملکرد ضعیف بازار کار آمریکا در گزارش NFP

در روز جمعه 3 نوامبر 2023 گزارش بسیار مهم NFP منتشر شد و این گزارش تعداد کل مشاغل اضافه شده به استثنای بخش کشاورزی، شاغلین دولتی، افراد شاغل در منزل و شاغلین سازمان‌های غیرانتفاعی را طی ماه میلادی قبل از انتشار آن نشان می‌دهد. یکی از مهترین گزارش های اقتصادی آمریکا گزارش NFP  یا Non-Farm Payrolls است زیرا حدود دو سوم تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را بخش مصرف‌کنندگان تشکیل می‌دهد. در نتیجه هرچه بیکاری بیشتر باشد، مصرف کنندگان نیز مصرف کمتری خواهند داشت و در نهایت تولید ناخالص داخلی کاهش می‌یابد.

داده های NFP آمریکا بسیار ناامیدکننده بود و همین امر باعث شد قیمت گذاری برای کاهش نرخ بهره در سال آینده رشد بیشتری نسبت به هفته های قبل داشته باشد. اقتصاد آمریکا در ماه اکتبر 150 هزار شغل اضافه کرد که کمتر از 180 هزار شغل پیش بینی شده بود. بازنگری ماه سپتامبر هم منفی بود و از 336 هزار شغل گزارش شده در ماه قبل به 297 هزار شغل اصلاح شد. از جمله نکات برجسته این گزارش می توان به نرخ بیکاری آمریکا اشاره کرد که در ماه اکتبر به 3.9% رسید که این برای ماه سپتامبر 3.8 درصد بود. تغییرات دستمزد ساعتی ایالات متحده در ماه اکتبر با کاهش 0.1 درصدی به 0.2% رسید.

جزئیات گزارش NFP

احتمال کاهش 1 درصدی نرخ بهره آمریکا در سال 2024

اعضای فدرال رزرو بار ها گفته اند، رای ما در تغییر نرخ بهره فدرال رزرو تابعی از گزارش های اقتصادی و مالی آمریکا است به عبارتی این داده های اقتصادی هستند که موضع گیری اعضای فدرال رزرو را مشخص می کند. همانطور که گفته شد یکی از گزارش های مهم اقتصادی در اولین جمعه هر ماه، گزارش NFP می باشد.با توجه به موضع تقریبا داویش ( انبساطی ) جروم پاول رئیس فدرال رزرو و همچنین گزارش ناامیدکننده NFP، قیمت گذاری بازار پول آمریکا برای نرخ بهره فدرال رزرو در جلسات بعدی دستخوش تغییراتی شد. همانطور که در جدول زیر مشاهده می کنید، بازار احتمال می دهد تا جلسه 20 مارس 2024 نرخ بهره فدرال رزرو بدون تغییر در سطح 5.5% باقی بماند اما در جلسه 1 مه 2024 قرار است اولین کاهش نرخ بهره رخ دهد. احتمال کاهش نرخ بهره در این جلسه به حدود 50% رسید با اینکه در اوایل هفته گذشته و قبل از جلسه فدرال رزرو و گزارش NFP این احتمال 34% بود. طبق جدول زیر بازار پول آمریکا در حال حاضر در سال 2024 کاهش 1 درصدی نرخ بهره را قیمت گذاری می کند.

آخرین بروزرسانی احتمالات در تغییر نرخ بهره فدرال رزرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا