اخبار

سازمان برنامه و بودجه: برنامه هفتم توسعه تا مهر تدوین می‌شود

رئیس مرکز پژوهش‌ها و توسعه آینده‌نگری اعلام کرد که سازمان برنامه و بودجه در نظر دارد تا برنامه هفتم توسعه را تا مهر ماه تدوین کند.

به گزارش توان تحلیل، سید مهدی پاکذات، رئیس مرکز پژوهش‌ها و توسعه آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان به سوالاتی در مورد تدوین برنامه هفتم توسعه پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.

آیا در برنامه هفتم توسعه مواردی مانند ضریب نفوذ بیمه، تولید ناخالص داخلی و غیره که در برنامه قبلی کارشناسی نشده بود، بررسی شد؟

پاکذات: عدم توازن بین قانون‌های وضع شده با توان اجرایی و مالی دولت یکی از آسیب‌ها در نظام تدوین برنامه‌های توسعه بود. دخالت کارشناسی نشده سازمان‌ها به محض آغاز تدوین برنامه‌های توسعه، یکی دیگر از مشکلات در این زمینه است.

دولت گذشته قصد داشت تا همه مشکلات کشور را در برنامه ششم توسعه برطرف کند؛ از طرفی، زمانی که این برنامه از سوی دولت به مجلس ارائه شد، کمیسیون‌های مختلف هرکدام با اضافه کردن مواردی از دیدگاه خود، آن را به یک سندی از آرزو‌ها تبدیل کردند.

دوری از برنامه‌ریزی جامع در تدوین برنامه هفتم توسعه، از پیشنهادات مرکز پژوهش‌ها و توسعه آینده‌گری سازمان برنامه بودجه بود؛ به این معنا که اگر بعضی از مسائل در دستور کار قرار نگیرند، هیچ مشکلی برطرف نخواهد شد. اگر هرکدام از دولت‌ها تنها تعدادی از مسائل را به صورت مشخص برطرف کرده بود، اکنون موضوعات حل شده بیشتری وجود داشت.

در تدوین طرح برنامه هفتم توسعه از  چه نظراتی استفاده شده است؟

پاکذات: تعداد بالای مجموعه‌ها و سازمان‌ها، موجب تعدد نظرات و پيشنهادات در زمينه برنامه‌ريزی شده كه برخی از آن‌ها به جهت محدودیت‌هایی، قابلیت اجرا ندارند.

آیا شاخص‌های کمی در برنامه هفتم توسعه، کارشناسی شده تعیین می‌شود؟

پاکذات: یکی از دلایل به تاخیر افتادن تدوین برنامه هفتم توسعه، تغییر و تحولات در دولت و مجمع تشخیص مصلحت است. تا زمانی که سیاست‌های کلی از سوی مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ نشود، نمی‌توانیم اهداف کلان کمی، کیفی و شاخص‌های نظارت‌پذیر را تعریف و عملیاتی کنیم.

چه تمهیداتی برای موضوع آمایش سرزمین در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است؟

پاکذات: برای تدوین برنامه هفتم توسعه، ابتدا باید در شورای تلفیق، نظام‌نامه را در چند مضمون تدوین کنیم که یکی از موارد آن، مربوط به اسناد آمایش سرزمین می‌شود؛ یعنی تدوین برنامه هفتم توسعه مبتنی بر این اسناد است.

اسناد آمایش سرزمین دو گذاره سلبی و ایجابی دارد؛ گذاره‌های سلبی مربوط به خط قرمزهاست و هر موضوعی که می‌خواهد وارد برنامه هفتم توسعه شود، باید چهارچوب‌ها را رعایت کرده باشد. گذاره‌های ایجابی مربوط به ایجاد تعادل از سوی دولت است. مهلت اجرایی کردن سند ملی آمایش سرزمین، ۲۵ سال اعلام شده که ۵ سال از این بازه زمانی، در برنامه هفتم قرار دارد.

برنامه هفتم توسعه چه زمانی به مجلس ارائه می‌شود؟

پاکذات: هنوز زمان دقیقی در این زمینه مشخص نشده است؛ با توجه به اینکه بودجه سال ۱۴۰۲ برمبنای برنامه هفتم توسعه تدوین خواهد شد، باید هرچه سریع‌تر برنامه‌ریزی‌ها برای تهیه برنامه هفتم صورت بگیرد.

به نظر شما این برنامه تا مهر نهایی می‌شود؟

پاکذات: سازمان برنامه و بودجه قصد دارد پیش از مهر این سند را تهیه کند. ۷ خرداد مجمع تشخیص مصلحت نظام، کار رسیدگی به مفاد پیش‌نویس سیاست‌های کلی این برنامه را در دستور کار قرار داد. بنا به اعلام آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، پیش‌نویس سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه پس از تایید رهبر انقلاب، برای بررسی به مجمع ابلاغ شده است.

مشارکت مستقیم معاون اقتصادی رئیس جمهور در تدوین برنامه هفتم توسعه حقیقت دارد؟

پاکذات: هنوز کار تدوین برنامه هفتم توسعه آغاز نشده و این کار تنها در سازمان برنامه و بودجه صورت می‌گیرد؛ فردی خارج از این سازمان نمی‌تواند در چگونگی تدوین آن دخل و تصرف داشته باشد و به همین دلیل، این موضوع واقعیت ندارد.

منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا