اخبار

معامله ۱۱۲۵ میلیارد سهم در بورس طی ۸ ماه نخست امسال / افزایش ۱۰ درصدی ارزش بازار در آبان

مدیریت آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران ضمن اشاره به افزایش ۱۰ درصدی ارزش بازار در آبان ماه سال جاری، از معامله ۱۱۲۵ میلیارد سهم در بورس طی هشت ماه نخست سال خبر داد.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از خبرگزاری تسنیم، مدیریت آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران در گزارشی اعلام کرد که از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه تعداد ۱۱۲۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش ۹۰۵۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در بیش از ۱۲۰ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۹۴۰ دفعه طی ۱۵۷ روز معاملاتی در بورس اوراق بهادار معامله شد.

۱۱۶ میلیارد و ۴۵۳ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۲۰۶۱ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال نیز در این مدت مورد معامله شد.

رشد شاخص کل و افت شاخص کل هم‌وزن

شاخص بورس نیز طی مدت مذکور با ۷۹ هزار و ۲۲۸ واحد رشد، معادل ۶.۰۶ درصد افزایش یافت و در پایان آبان به رقم یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۹۳۵ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در این مدت با ۵۶ هزار و ۴۷۵ واحد کاهش، معادل ۱۲.۸۴ درصد افت کرد و در عدد ۳۸۳ هزار و ۳۲۶ واحد قرار گرفت.

افزایش شاخص بازار اول و دوم

همچنین شاخص بازار اول طی ۱۵۷ روز معاملاتی، با ثبت افزایش ۷۸ هزار و ۴۴۹ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۷ هزار و ۵۴۸ واحد رسید و رشد ۸.۰۹ درصدی را به ثبت رساند. شاخص بازار دوم با ۹۲ هزار و ۴۳۲ واحد رشد به عدد ۲ میلیون و ۶۹۵ هزار و ۱۸۰ واحد رسید که حاکی از افزایش ۳.۵۵ درصدی است.

رشد ۱۰ درصدی ارزش معاملات آبان ماه

طی ۲۱ روز کاری آبان ماه ۱۴۰۰، ارزش معاملات در مقایسه با مهر ماه سال جاری با ۱۰ درصد رشد همراه بود و از ۱,۰۰۴,۱۲۶ میلیارد ریال به ۱,۱۰۳,۱۷۵ رسید. حجم سهام معامله شده نیز طی این مدت با افزایش ۲۲ درصدی همراه بود و از ۱۱۱,۷۰۶ میلیون سهم به ۱۳۵,۸۷۸ میلیون سهم رسید.

از ابتدای سال تا کنون، متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات بازار سهام (اول و دوم) به ترتیب ۹۹۸,۷۸۴ میلیون سهم و ۶۷۵,۵۰۱۷ میلیون سهم برآورد شده است.

کاهش دفعات معاملات سهام در آبان ۱۴۰۰

دفعات معاملات سهام در آبان ماه سال جاری کاهش ۱۹ درصدی را نسبت به ماه پیشین به ثبت رساند و از ۳,۸۵۴,۳۹۱ هزار به ۱۱,۲۵۹,۷۹۵ هزار دفعه رسید.

ارزش بازار نیز در پایان آبان ماه در مقایسه با ماه قبل، ۲,۲۹۴,۲۹۴ میلیارد ریال معادل ۴ درصد کاهش یافت. ارزش بازار از ۵۷,۷۱۸,۲۵۲ میلیارد ریال به ۵۵,۴۲۴,۰۴۸ میلیارد ریال رسید.

درصد گردش معاملات در آبان گذشته به رقم یک رسید که در مقایسه با ماه قبل، ۲۱ درصد افزایش داشته است. میزان بازده کل بورس نیز از ابتدای سال تا کنون ۷ درصد بوده است؛ این در حالی است که نسبت قیمت به درآمد ۱۲ ماه گذشته نیز به رقم ۸.۷۹۵۹۸۶۷۳۴۴۸۷۵۳ رسید.

منبع
تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا