اخبار

فارس ۶ هزار میلیارد تومان اوراق صکوک اجاره عرضه می‌کند

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه از عرضه ۶ هزار میلیارد تومانی اوراق صکوک اجاره هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس خبر داد.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، غلامرضا ابوترابی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، از صدور مجوز سازمان بورس برای عرضه ۶ هزار میلیار تومانی اوراق صکوک اجاره هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با نماد فارس خبر داد و گفت: پذیره نویسی این اوراق در هفته جاری به روش ثبت سفارش انجام می‌شود و بزرگ‌ترین عرضه صکوک از لحاظ حجم خواهد بود.

لازم به ذکر است که اوراق صکوک اجاره چهار ساله و با نرخ اجاره‌بهای ۱۸ درصد است که پرداخت آن هر سه ماه یک بار توسط سپرده‌گذاری مرکزی انجام می‌شود. همچنین این اوراق بدون ضامن و بر پایه ساز و کار رتبه‌بندی اعتباری است. رتبه‌بندی اوراق صکوک اجاره فارس براساس آخرین رتبه‌بندی شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا، دارای رتبه -A و A1 بلندمدت و کوتاه‌مدت و رتبه اعتباری –A است.

دانستن این نکته حائز اهمیت است که بخشی از سهام پتروشیمی تندگویان به عنوان دارایی مبنای انتشار اوراق توسط نهاد واسط از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس خریداری شده و سپس به صورت اجاره به شرط تملیک به آن شرکت واگذار می‌‌شود.

با توجه به بالا بودن حجم اوراق، بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی اوارق توسط شش شرکت تامین سرمایه شامل تامین سرمایه سپهر با ۲ هزار میلیارد تومان، تامین سرمایه‌های نوین، بانک ملت و کاردان هر یک با  ۹۰۰ میلیارد تومان و تامین سرمایه‌های تمدن و امین هر یک با ۶۵۰ میلیارد تومان انجام می‌شود.

همچنین عامل فروش این اوراق شرکت کارگزاری خبرگان سهام و عامل پرداخت، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است. لازم به ذکر است که پیش از این نیز ۳ هزار میلیارد تومان اوراق اجاره سهام فارس طی دو مرحله در سال‌های ۹۷ و ۹۹ انجام شده بود.

منبع
بورس پرس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا