اخبار

وزارت صمت برای افزایش سهم صنایع و معادن در بورس چه برنامه‌ای دارد؟

پذیرش شرکت‌ها در بورس، راه‌اندازی شرکت‌های سهامی عام و بهره‌مندی از ظرفیت معادن از برنامه‌های معاونت طرح و برنامه وزارت صمت برای افزایش سهم صنایع و معادن در بازار سهام است.

به گزارش اخبار بورس، به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد برای افزایش سهم صنایع و معادن در بازار بورس، پذیرش شرکت‌ها در بورس، راه‌اندازی شرکت‌های سهامی عام و بهره‌مندی از ظرفیت معادن را در دستور کار قرار دهد.

سهم شایان توجه صنعت در بازار بورس

نزدیک به ۸۰ درصد ارزش بازار شرکت‌های بورسی، به بخش صنعت تعلق دارد. بیشترین ارزش بازار سهام بورسی به تفکیک صنایع، به ترتیب متعلق به محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و سرمایه‌گذاری‌ها است. رتبه‌های چهارم و پنجم نیز به استخراج کانه‌های فلزی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی اختصاص دارد. سهم شایان توجه صنعت در بازار بورس، سبب شده تا متولیان صنعت از پتانسیل‌های این بازار با ابزار نوین و جدید استفاده بیشتری کنند. برنامه‌های معاونت طرح و برنامه وزارت صمت نشان‌دهنده این است که این وزارتخانه در ارتباط با بازار سرمایه، سه مسیر را دنبال می‌کند.

پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه و استفاده از ابزارهای نوین مالی با هدف جذب نقدینگی سرگردان برای تقویت تامین مالی بخش، یکی از سه برنامه وزارت صنعت است.

به باور سیاست‌گذاران وزارت صمت، روش‌های تامین سرمایه سنتی محدودیت‌هایی برای توسعه بنگاه‌های تولیدی ایجاد کرده است. از طرفی سهم تولید از تسهیلات بانکی باید ۴۰ درصد باشد که این عدد در سال‌های گذشته بین ۲۷ تا ۳۰ درصد بوده است. این در صورتی است که طبق گزارش‌های مرکز آمار، تورم تولید در پاییز سال ۹۹ به طور متوسط ۷۷ درصد اعلام شده است.

سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت با بیان اینکه ۲۴۴ شرکت تولیدی با نهاد مالی تاکنون قرارداد امضا کردند تا وارد بازار سهام شوند، گفت: تا کنون بیش از ۸.۲ هزار میلیارد تومان برای شرکت‌های متوسط اوراق منتشر شده که هزینه طرح‌های توسعه شده و در حوزه بورس کالا نیز حدود ۸۰ درصد کالای صنعتی بوده است.

یکی دیگر از برنامه‌های وزارت صمت برای استفاده بهتر از بورس، بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌های مردمی و حمایت از راه‌اندازی هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سهامی عام پروژه است. سومین برنامه مدنظر وزارت صمت برای افزایش سهم صنایع و معادن در بورس، واگذاری مجوزهای معدنی در بورس است.

پذیرش شرکت‌ها در بورس

جزئیات برنامه‌های وزارت صمت نشان‌دهنده این است که تاکنون ۲۴۴ شرکت صنعتی و معدنی در بورس، فرابورس و بورس کالا پذیرش شده‌ و در صف ورود به بازار سهام قرار دارند. در هدف‌گذاری‌ اولیه وزارت صمت، فقط ۱۰۰ شرکت توانستند پذیرش بورس را دریافت کنند. اما هم اکنون این تعداد شرکت به ۲۴۴ شرکت افزایش یافته است. تاکنون حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی برای تامین مالی شرکت‌های صنعتی و معدنی نیز منتشر شده است.

وزارت صمت تصمیم دارد تا طرح‌های نیمه تمام بالای ۶۰ درصد با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه را تکمیل کند. لازم به ذکر است که هم اکنون ۱۰ طرح وزارت صمت از این طریق در حال تکمیل شدن است. از دیگر برنامه‌هایی که در دستور کار وزارت صمت قرار دارد، می‌توان به استفاده از ابزارهای نوین بانکی برای تامین مالی زنجیره تولید از جمله سکوک، اوراق گام، قبض انبار و ظرفیت‌های صنعت لیزینگ اشاره کرد.

جدیدترین آمارهای معاونت طرح و برنامه حاکی از آن است که در ۱۱ ماه سال ‌۹۹، ۵۹ شرکت صنعتی و معدنی به تایید هیات‌های پذیرش بورس تهران و فرابورس رسیده‌اند. ۸.۲ هزار میلیارد تومان نیز انواع اوراق برای شرکت‌های صنعتی و معدنی منتشر شده که نسبت به رقم مشابه سال ۹۸، با ۲.۴۵ هزار میلیارد تومان، بیش از سه برابر رشد داشته است.

سیاست‌گذاران بخش صنعت معتقدند که در صورت تسهیل‌گری بورس و بانک مرکزی، بخش صنعت و معدن ظرفیت مناسبی برای تامین مالی از طریق انتشار اوراق دارد. در حال حاضر ۶۰ شرکت، متقاضی ۳۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق هستند.

راه‌اندازی شرکت سهامی عام

برنامه دوم وزارت صمت، بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌های مردمی و حمایت از راه‌اندازی شرکت‌های سهامی عام پروژه است. وزارت صمت در نظر دارد با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی موفق و برندهای بزرگ به‌ عنوان موسس در مرحله صدور مجوز پذیره نویسی و امکان استفاده از سرمایه‌های مردمی و منابع بازار سرمایه برای اجرای طرح‌های بزرگ و تقویت روند تشکیل سرمایه و انجام سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ و رقابت‌پذیر، توسعه این بخش را محقق کند.

بهره‌مندی از ظرفیت معادن

جایگاه معدن نسبت به باقی برنامه‌های اعلامی از سوی وزارت صمت از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا بنابر باور سیاست‌گذاران، معدن یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند از ظرفیت‌های بازار سهام بهره‌مند شود. یکی از اهداف برجسته و با اهمیت وزارت صمت، واگذاری معادن خصوصی فعال و غیرفعال از طریق بازار سرمایه (اعم از پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری) است. در سوی دیگر، معادن دولتی نیز که در دست ایمیدرو، تهیه و تولید، زمین‌شناسی (اعم از پروانه اکتشاف، گواهی و پروانه بهره‌برداری) هستند، آماده واگذاری خواهند شد. از دیگر برنامه‌های وزارت صمت، تاسیس شرکت سهامی عام معدنی و عرضه مواد معدنی در بورس کالا یا بورس انرژی است.

نگاهی به آمار ارائه شده از سوی وزارت صمت

۴۲۲ شرکت صنعتی و معدنی آمادگی خود را برای ورود به بازار سهام اعلام کرده‌اند. تاکنون ۲۲۴ شرکت با نهادهای مالی عقد قرارداد کرده و ۱۷۲ شرکت نیز امیدنامه تنظیم و گزارش توجیهی ارائه کرده‌اند.

۸۶ شرکت در هیات‌های پذیرش بورس و فرابورس در سال‌ ۹۹ تایید شده‌اند. از این میزان ۵۵ شرکت با سهم ۶۴ درصدی وابسته به بخش صنعت و معدن است که ۱۶۵ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در سال‌ ۹۹ منتشر شده که ۸.۲ هزار میلیارد تومان آن برای تامین مالی شرکت‌های صنعتی و معدنی بوده است.

مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس، مبنی بر امکان انتشار اوراق بدون ضامن برای بنگاه‌های دارای رتبه‌بندی اعتباری مناسب سبب استقبال بنگاه‌های بزرگ از این اتفاق و کاهش هزینه تامین مالی و تسریع فرآیند شده است. طی یک ماه اخیر ۳.۷ هزار میلیارد تومان تامین مالی بدون ضامن و به پشتوانه رتبه اعتباری در بازار سهام انجام شده است.

منبع
بورس پرس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا